zaterdag 8 september 2012

Weer veel doden in Syrië - Een haast eentonig verhaal

Al een poos houd ik de ontwikkelingen in Syrië bij via deze blog. Ik wil daarmee een tegenwicht bieden tegen de erg eenzijdige informatievoorziening in de Nederlandse media. Gelukkig sta ik daar niet alleen in en zijn er in het Nederlandstalig gebied meerdere mensen actief (1).

Door het bijhouden van de Iraanse, Syrische en Russische pers krijg je een ander beeld waarin vooral de door het westen zo geliefkoosde rebellen er minder mooi opstaan. Wat me de laatste weken opvalt is dat het nieuws vanuit Syrië haast wat eentonig begint te worden. Dezelfde thema's komen haast iedere dag langs: de Rebellen plegen bomaanslagen, doden Syrische soldaten, vallen burgers aan, terwijl op diplomatiek vlak zij worden gesteund door de NAVO-landen samen met de golfstaten.



Daarnaast komen er ook dagelijks berichten van grote acties van het leger waarbij vele gewapende bendeleden worden gedood. Dat kan soms gaan over tientallen, of zelfs honderden op één dag. De een na de andere wijk of dorp wordt uitgekamd door het Syrische leger, waarbij ze vaak veel steun krijgen van de lokale bevolking die wel klaar zijn met al die gewapende mannen die niets dan onveiligheid brengen (2).

Op diplomatiek vlak krijgen de westerse landen tegengas van vele landen die pleiten voor een vreedzame oplossing waarbij de verschillende partijen in dialoog gaan met elkaar. Hiervan is Rusland de meest bekwame spreker. Zij krijgt echter steun van grote landen als China, India, Brazilië, Pakistan en Iran.

Vanwege de herhalende motieven wordt het minder inspirerend om iedere dag de ontwikkelingen te noemen.   Ik denk dat ik me dan ook meer ga richten op de wat meer afwijkende verhalen.

VOETNOTEN
(1) Zie bijvoorbeeld de Mediawergroep Syrie, World-Mathabanet, Willy van Damme en Boublog (zie links rechts in de balk)
(2) Honderden rebellen gedood in dorp rondom Damascus: http://www.presstv.ir/detail/2012/09/08/260469/syria-army-kills-insurgents-near-capital/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten